Laiks kā pozitīvs jēdziens Augustīna mācībā
View/ Open
Author
Hansone, Laura
Co-author
Latvijas Universitāte. Teoloģijas fakultāte
Advisor
Priede, Andris
Date
2011Metadata
Show full item recordAbstract
ANOTĀCIJA
Lauras Hansones disertācija „Laiks kā pozitīvs jēdziens Augustīna mācībā” pievēršas jautājumam
par to, vai Augustīns laiku un cilvēka pastāvēšanu laikā saredzēja kā pozitīvu vai negatīvu.
Tas ir tikpat svarīgs kā jautājums, vai Rietumu kristietībā ir atrodams pietiekams pamats pozitīvai
attieksmei pret cilvēka dzīvi, atrašanos laikā un pašu laiku, vai arī tai piedēvētais dzīves, ķermeņa un
laika noliegums ir pamatots un sakņojas jau Augustīna darbos. Negatīva laika izpratne tiek aizstāvēta
lielākajā daļā šai problemātikai veltīto Augustīna pētnieku darbu. Disertācijas mērķis ir ne tikai
atspēkot Augustīnam piedēvēto negatīvo laika izpratni, bet arī veikt visaptverošu laika jēdziena
analīzi visā viņa tekstu korpusā, veidojot sistemātisku pārskatu par laika izpratni viņa darbos. Laiks
ir ierobežots lielums – tā robežas iezīmē radīšana un pasaules gals, bet cilvēka dzīves ietvaros –
dzimšana un nāve. Tas, ka dzīve laikā ir grūta, ka pēc Ādama grēka to caurauž nāve, fragmentārums
un sašķeltība, nenozīmē, ka tā ir slikta vai ka laiks ir slikts. Laiks ir labs kā Dieva radība, un tikai pēc
‘labas’ dzīves laikā var saņemt mūžīgās dzīves balvu.
ATSLĒGVĀRDI
Augustīns; laiks; laicīgums; pozitīvs; distentio; radīšana; vēsture. ABSTRACT
Doctoral thesis of Laura Hansone “Time as a Positive Concept in Augustine’s Teaching”
focuses on the question as to whether Augustine saw time and human existence in time as positive
or negative. It is as important as the question of whether we can find in Western Christianity
sufficient grounds for positive attitude towards human life, existence in time, and time as such, or
denial of life, body and time attributed to it is justified and is based already on the works of Augustine.
The negative perception of time is defended in the majority of the researches dedicated to the
Augustine’s teaching of time. The aim of this work is not only to refute the negative concept of time
attributed to Augustine, but also to make a comprehensive analysis of the concept of time in the
whole Augustinian corpus, creating a systematic review of the concept of time in his works. Time
has limits: moment of the creation of the world and the end of the world, and, for a human, birth
and death. The fact that life is hard, and that after Adam's sin it includes the death, fragmentation
and distraction, does not mean that life is bad or time is bad. Time is good and it is God's creature,
and the prize of eternal life can be gained only through the good life.
KEYWORDS
Augustine; time; temporality; positive; distentio; creation; history.