Kabalas prakse, tās sintēze 20. un 21. gadsimta Rietumu kultūrā
Author
Siliņa, Madara
Co-author
Latvijas Universitāte. Teoloģijas fakultāte
Advisor
Taivāne, Elizabete
Date
2021Metadata
Show full item recordAbstract
Šajā maģistra darbā ir analizēta kabalas ideju sintēze 20. un 21. gadsimta rietumu kultūrā. Kabala ir ebreju misticisma metode. Tās mērķis ir sasniegt garīgo pasauli, iegūt zināšanas par to un caur šīm zināšanām attīstīt izjūtu, ar kuru cilvēks var sasniegt jeb savienoties ar šo pasauli un augstāko realitāti – Dievu. Kabala kā mistiskā garīgā prakse ir aktuāla mūsdienu kultūrā – tās mācība ir ietekmējusi izpratni par cilvēka vietu Visumā. Kabalas idejas parādās gan modernajā mākslā un arhitektūrā, gan popkultūrā – kino un mūzikā, jo kabalas prakse ir mākslas sintēze, kurā mākslinieks mākslas radīšanas procesā nodod ideju par kabalas elementiem. Maģistra darbā tiks parādīts, kā kabalas mācība caur mūsdienu kultūras elementiem ir attīstījusies un ietekmējusi mūsdienu teoloģijas un kultūras diskursu. Tas parādīs, kā šī senā misticisma mācība ir aktuāla mūsdienu kultūras vidē, tādējādi apstiprinot tēzi, ka „mūsdienu ar kabalu saistītā māksla sintezē agrīnās kabalas, Lūrijas kabalas, New Age un postmodernisma idejas”. This master’s thesis analyses the synthesis of ideas of Kabbalah in the Western culture of the 20th and 21st century. Kabbalah is a method of Hebrew mysticism. Its goal is reaching the spiritual world, acquiring knowledge about it, and, through this knowledge, developing a sense through which it is possible to reach or unite with both, this world and the higher reality or God. Kabbalah as a mystic spiritual practice is present in contemporary culture, its doctrine has influenced ideas about man’s place in the Cosmos. The ideas of Kabbalah emerge in contemporary art and architecture, as well as pop culture, such as cinema and music, because the practice of Kabbalah is a synthesis of art, in which the artist, through the creative process, passes on the elements of Kabbalah. This master’s thesis shall demonstrate how the doctrine of Kabbalah has developed using elements of contemporary culture, and how it has influenced the contemporary discourse of theology and culture. That shall show how this longstanding, mystic doctrine is relevant in the space of contemporary culture, therefore confirming the thesis that “contemporary art, associated with Kabbalah, synthesizes the ideas of early Kabbalah, Lurianic Kabbalah, New Age and postmodernism”.