Latviešu mitoloģijas dievība Jumis un hinduisma dievība Jama: salīdzinošā analīze
Author
Onzule, Una Aleksandra
Co-author
Latvijas Universitāte. Teoloģijas fakultāte
Advisor
Taivāne, Elizabete
Date
2022Metadata
Show full item recordAbstract
Darbā salīdzināts vēdiskās dievības Jamas tēls ar latviešu mitoloģisko dievību Jumi, par pamatu ņemot indiešu vēdu un latviešu tautasdziesmu analīzi. Darba mērķis ir rast paralēles un saskarsmes punktus starp latviešu mitoloģijas dievību Jumi un vēdisko hinduisma dievību Jamu, pieņemot, ka Jama ir Jumja prototips. Jumis sākotnēji latviešu mitoloģijā ir nepersonificēts auglības simbols (2 vārpas uz viena stiebra), kas ar laiku kļūst antropomorfizēts jau kā dievība Jumis. Jama ir vēdiskais nāves dievs, uzskatīts par pirmo mirušo cilvēku, kura vārds nozīmē dvīnis. Salīdzinājums veikts, izmantojot struktūranalīzes metodi. Pētījuma rezultāti liecina, ka pastāv etimoloģisks pamats uzskatīt Jumi par radniecīgu Jamam, kā arī izdevās atrast arhetipiskās paralēles starp abām dievībām. The work compares the image of the Vedic deity Yama with the Latvian mythological deity Jumis, based on an analysis of Indian Vedic and Latvian folk songs. The aim of the work is to find parallels and points of contact between the Latvian mythological deity Jumis and the Vedic Hindu deity Yama, assuming that Yama is a prototype of Jumis. Jumis is originally an impersonal symbol of fertility in Latvian mythology (2 ears on one stalk), which eventually becomes anthropomorphised as the deity Jumis. Jama is the Vedic god of death, believed to be the first dead man, whose name means twin. The comparison is made using structural analysis. The results of the study show that there are etymological grounds for considering Jumis as related to Yama, but no conclusive archetypal parallels between Jumis and Yama could be found.