Koka semantika indoirāņu mītos
Author
Vītola, Justīne
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Stašulāne, Anita
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Darbs satur koku un augu pasaules (galvenokārt reliģiskās) semantikas attēlojumu analīzi Indoirānas sakrālajos tekstos. Mūsdienās cilvēkiem aug interese par Tuvo Austrumu un Āzijas garīguma praksēm, kas aptver cilvēku skatījumu uz dzīvi. Zoroastrisms ar nozīmīgo senās Irānas reliģijas mantojumu tiek uzskatīta par vissenāko reliģiju, kas vēl tiek praktizēta mūsdienās. Zoroastrisma reliģijas ticīgo skaits mūsdienās gan ir salīdzinoši niecīgs un samazinās. Ņemot vērā valodu barjeru un mācību materiālu par Indoirānas kultūrās atrodamajām reliģiska rakstura idejām trūkumu, ir svarīgi aplūkot eksistējošos materiālus pirms zoroastrisma reliģijas ticīgie un tādejādi to tradīcijas ir pilnībā izzudušas. Darba mērķis ir padziļināti izpētīt reliģiskās koku un augu pasaules funkcijas Indoirānā. Galvenie secinājumi – Indoirāņu mītos un sakrālajos tekstos vēstījumus nodod ar simbolisku valodu, attēlojot kokus un augu pasauli kā dzīvības, kosmosa teofānijas un paradīzes simbolu, kas nepārtraukti plaukst, neapsīkst un atdzimst dažādās formās Šī nozīme ir dziļi iegūlusies mītos un savijusies ar dažādiem simboliem. Darba struktūra ir kopsavilkums latviešu un angļu valodā, ievads, 3 daļas, 8 nodaļas, literatūras saraksts un pielikums. Darba izstrādē izmantoti 2 avoti un 30 literatūras avoti. Darbā ir 52 lpp.1. daļā “Koku semantiskās funkcijas un to iespējamie attēlojumi” ir apskatītas koku un augu pasaules attiecības ar dažādām kultūrām, to sakrālo attēlojumu tipoloģija kā arī irāņu pasaules un augu valstības mītiskā rašanās. Darba 2. daļā “Koku un augu reliģiskās funkcijas attēlojumi irāņu sakrālajos tekstos” aplūkoti koki ar pasaules un dzīvības koku iezīmēm irāņu sakrālajos tekstos. Bakalaura darba 3. daļā “Arhaiskās izpratnes par koku aktualizācija mūsdienās” veikts ieskats līdz mūsdienām saglabājušajos koku attēlojumos arheoloģiskajās liecībās un mūsdienu mākslinieku izpausmēs. The thesis contains an analysis of the (mainly religious) semantic representations of trees and the plant world in Indo-Iranian sacred texts. Nowdays, people are increasingly interested in Middle Eastern and Asian practices of spirituality, which encompass people's perspectives on life. Zoroastrianism, with its important heritage of ancient Iranian religion, is considered to be the oldest religion still practised today. The number of Zoroastrian believers nowdays, however, is relatively small and declining. Given the language barrier and the lack of teaching materials on religious ideas found in Indo-Iranian cultures, it is important to look at the existing materials of the Zoroastrian religion before it is completely eradicated and thus its traditions completely lost. The aim of this thesis is to explore in depth the religious functions of trees and the plant world in Indo-Iran. Main conclusions - In Indo-Iranian myths and sacred texts, messages are conveyed in symbolic language, depicting trees and the plant world as a symbol of life, cosmic theophany and paradise, constantly thriving, undying and reborn in different forms.This meaning is deeply rooted in myth and intertwined with various symbols. The structure of the thesis is a summary in Latvian and English, an introduction, 3 parts, 8 chapters, a list of references and 8 annexes. 2 sources and 30 references have been used in the preparation of the thesis. The thesis contains 52 pages. Part 1, "The semantic functions of trees and their possible representations", deals with the relationship of trees and the plant world with various cultures, the typology of their sacred representations and the mythical origins of the Iranian world and the plant kingdom. Part 2 of the paper, "Representations of the religious function of trees and plants in Iranian sacred texts", deals with trees with world and life tree features in Iranian sacred texts. Part 3 of the thesis, 'The Topicality of the Archaic Understanding of the Tree', looks at the extant representations of trees in the archaeological records and in the expressions of contemporary artists.