Dabas tēlu simbolika Tan dinastijas dzejnieču darbos
Author
Reinkopa, Kristiāna
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Baltgalve, Agita
Date
2024Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darba tēma ir “Dabas tēlu simbolika Tan dinastijas dzejnieču darbos”. Pētot šo tēmu, autore vēlējās vairāk pieverst uzmanību Tan dinastijas (Tančao 唐朝 618-907) dzejniecēm, nevis dzejniekiem. Apraksti par dzejniecem nav tik izplatīti, tieši tāpēc šis darbs palīdzēs labāk izprast sievietes domas, emocijas un saprast caur kādu prizmu sieviete uztver pasauli. Dabas elementiem ķīniešu dzejā ir nenoliedzami liela nozīme, un to izmantošanai ir dziļa un daudzšķautņaina nozīme. Ķīniešu kultūras kontekstā daba bieži tiek uzskatīta par iedvesmas, gudrības un harmonijas avotu. Tāpēc dabas tēli un simboli bieži tiek izmantoti, lai izteiktu emocijas, domas un idejas. Viena no galvenajām dabas lomām ķīniešu dzejā ir tās spēja kalpot kā metaforai. Dzejnieces izmanto dabas tēlus, piemēram, kalnus, upes, ziedus un mēnesi, lai izteiktu dažādus cilvēka pieredzes, emociju un attiecību aspektus. Dabas elementi bieži simbolizē laika, skaistuma, rūpju un pārmaiņu jēdzienus. Turklāt daba ķīniešu dzejā kalpo kā tēlainības un atmosfēras radīšanas līdzeklis. Dabas apraksti palīdz lasītājiem vizualizēt un sajust dzejas darba pasauli, radot unikālu emocionālo un estētisko atmosfēru. Darba mērķis ir paplašināt izpratni par Tan dinastijas ķīniešu dzeju un tās nozīmi, kā arī apzināt dabas elementu izmantošanas specifiskās iezīmes šī perioda sieviešu dzejnieču daiļradē. Līdz ar to darba gaitā pētītas Tan sieviešu poēmu īpatnības un dabas tēlu nozīme ķīniešu literatūrā. Tika tulkoti dzejoļi no senķīniešu valodas, kā arī skaidroti kādus un kādā veidā dzejnieces lieto dabas parādības un tēlus, lai izteikt savas emocijas un spilgtāk aprakstīt kādus notikumus. Darbs sastāv no piecām daļām. Pirmājā daļā ir aprakstīti vēsturiskie fragmenti iekļaujot dzejas lomas attīstība Tan dinastijas laikā, aprakstīti arī sieviešu dzejas attīstība un svarīgākas īpašības. Otrā daļa ir veltīta dabas tēlu veidiem un to lietošanai. Trešajā daļā tiekt analizēti autores Sjue Tao dzejas un tas, kā viņa lieto dabas tēlu, lai precizāk izteikt savas emocijas. Ceturtājā un piektajā daļā tiek analizēti Ju Sjuaņdzji un Li Je dzejas. Tās ietver sevī mīlestības dzeju un sociālo dzeju. Darba apjoms ir 63 lpp. The title of this master thesis is “Symbolism of Nature Images in Works of Tang Dynasty Women Poets”. In researching this topic, the author wanted to focus more on the women poets of the Tang Dynasty (Tangchao 唐朝 618-907) than on the poets. Descriptions of female poets are not so common, which is why this work will help to better understand women's thoughts and emotions and to understand through which prism women perceive the world. The elements of nature in Chinese poetry are undeniably important and their use has a deep and multifaceted meaning. In the context of Chinese culture, nature is often seen as a source of inspiration, wisdom and harmony. Therefore, natural images and symbols are often used to express emotions, thoughts and ideas. One of the key roles of nature in Chinese poetry is its ability to serve as a metaphor. Women poets use natural images such as mountains, rivers, flowers and the moon to express different aspects of human experience, emotions and relationships. Natural elements often symbolise concepts of time, beauty, care and change. In addition, nature in Chinese poetry serves as a vehicle for imagery and atmosphere. Descriptions of nature help readers to visualise and feel the world of the poetic work, creating a unique emotional and aesthetic atmosphere. The aim of this thesis is to broaden our understanding of Tang Dynasty Chinese poetry and its significance, as well as to identify the specific features of the use of natural elements in the works of female poets of this period. Consequently, the thesis explores the specific features of Tan women's poems and the significance of nature imagery in Chinese literature. The poems were translated from ancient Chinese, and the ways in which and by which natural phenomena and images were used by the women poets to express their emotions and vividly describe certain events were explained. The work consists of five parts. The first part describes historical passages including the development of the role of poetry during the Tang dynasty, and also describes the development and more important characteristics of women's poetry. The second part is devoted to the types of natural images and their use. The third part analyses the poetry of the author Xue Tao and how she uses the image of nature to express her emotions more precisely. The fourth and fifth parts analyse the poetry of Yu Xuanji and Li Ye. These include love poetry and social poetry. The thesis consists of 63 pages.